Nytt power house inom research på väg att lanseras i Sverige

Makthavarna bakom bolaget vill utmana de etablerade jättarna som Sifo, Nielsen, Ipsos och GfK.

Det var redan förra året som bolagen CMA Research AB och Markör Marknad & Kommunikation AB gick samman. Båda bolagen jobbar med fältarbete och Markör har jobbat med upphandlade uppdrag mot offentlig sektor. I juni förvärvades även Scandinfo och i samband med detta tog det gemensamma bolaget namnet Origo Group AB. Origo Groups målsättning är att ta en större marknadsandel av research i Sverige.

Makthavarna bakom det nya bolaget är riskkapitalbolaget Valedo som har en kassa om flera miljarder. De har bland annat investerat i Evidensia, Joe & The Juice och Rapuntzel.

Bolagets huvudmål är troligen att börsnotera eller sälja bolaget, så vi kan förvänta oss en snabb tillväxt genom att de ha stor vikt på marknadsföring och med stor sannolikhet även hård priskonkurrens. Allt för att på kort tid få så många kunder som möjligt.

Origo Groups nya vd är Katarina Åkesson, tidigare vd for Scandinfo.
Vi uppdaterar den här artikeln allt eftersom vi får mer information.