Nytt e-handelsrekord för Black Friday i Sverige

Än en gång slog Black Friday nytt e-handelsrekord i Sverige − men mer blygsamt än tidigare år eftersom handeln numera sker under hela veckan och tjuvstartas.
Enligt statistik från DIBS* ökade volymen i inköp på nätet med 14 procent och omsättningen med 20 procent, vilket kan jämföras med fjolårets ökning på 21 respektive 59 procent. Totalt sett noterar också hela veckan en fantastisk framgång för handeln på nätet.
DIBS som har undersökt e-handeln i Sverige under hela dygnet för Black Friday, baserat på faktiska transaktioner, dvs enskilda köp, hos svenska webbutiker, visade att volymen ökade med 14 procent jämfört med föregående års Black Friday. Omsättning ökade med 20 procent. Detta är en mindre ökning än de senaste åren för själva dagen, men om man ser till hela veckan så har handeln på nätet ökat mycket starkt. Själva dygnet Black Friday har dock omkring tre gånger högre omsättning än snittet för dagarna måndag till torsdag.
– I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday och främst på nätet, och det märks i köpstatistiken. De webbutiker som inte hänger på Black Friday-racet som nu är i princip hela veckan får en kämpig julhandel eftersom en del till och med slutför alla sina julklappssköp under Black Friday, eller ja − under Black Week, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.
DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år.