Precis som alla sociala medier drivs Twitters intäkter av annonser till användarna. Nu kommer ett nytt annonsformat kallat “Sponsored Moments” som kan innebära nya intäkter för mikrobloggen. Den stora frågan är hur många som använder sig av grundfunktionen Moments.
Att hitta nya sätt att annonsera, utan att störa användarnas upplevelse, är en svår balansgång. För lite annonser innebär för lite intäkter, och för mycket annonser innebär minskade användare, vilket i sin tur innebär mindre intäkter. Men nu har Twitter hittat ett nytt sätt att smyga in annonser till användarna.
Det nya formatet “Sponsored Moments” går ut på att en sponsor kan synas i samband med ett event såsom OS eller toppmötet i Davos. När exempelvis en nyhetsbyrå skapar flera tweets kring ett event kan de samla det i ett “Moment“. Detta Moment kan nu få en sponsor, som syns med logga och egna tweets inblandat i de övriga. Se nedanstående exempel där Bank of America sponsrat nyhetsbyrån Bloombergs Twittermoment kring toppmötet i Davos.
Annonspengarna delas sedan mellan Twitter och publicisten som skapat ett Moment. På så sätt hoppas Twitter att fler publicister ska använda sig av Moments, och därmed öka intresset för denna funktion på Twitter. Det är dock oklart hur många av användarna som faktiskt går in på Twitter Moments för att ta del av det som publiceras där. Det är därför svårt att avgöra hur stor den här möjligheten faktiskt är.
Dessutom kan inte vilket Moment som helst sponsras. Endast de företag som är “Premium Publishers” på Twitter kan få sitt innehåll sponsrat. I dagens läge innebär det ca 200 olika aktörer såsom nyhetskanaler, sportligor och tv-nätverk. Varje enskild sponsring förhandlas än så länge separat genom Twitter, så det finns inget självservicesystem på plats för de annonsörer som vill synas i samband med exempelvis Oscarsgalan eller Vinter-OS i Sydkorea som startar om bara några veckor.