Med den nya live stream-funktionen i Adobe Analytics kan företag se vilka kunder som besöker deras e-butik. Adobes lösning för webbanalys har även utrustats med ett nytt verktyg som hjälper företag att förutse kundbeteende online och i förväg beräkna online-kampanjers maximala ROI.
Effektiv dataanalys blir allt mer avgörande för att kunna skapa framgångsrik digital marknadsföring. Som ett led i Adobes satsning på analys lanserar företaget nu en omfattande uppdatering av marknadsföringsverktyget Adobe Analytics.
Den nya live stream-funktionen i Adobe Analytics ger företag tillgång till data från sina kunder i realtid. Utifrån dessa data beräknas det mest troliga valet som en kund kommer att göra härnäst, till exempel att se en video, besöka en specifik undersida eller göra ett köp. Samtidigt går det nu att utveckla skräddarsydda erbjudanden till enskilda besökare i realtid och därmed förbättra kampanjers ROI.
– Med de senaste uppgraderingarna av Adobe Analytics kommer marknadschefen att få en helt ny nivå av insikt i kundernas beteende online. Samtidigt ger det nya förutsägande verktyget möjlighet att anpassa innehållet på sajten för varje enskild besökare vid varje enskilt besök, säger Malin Bodolla, marknadschef för Digital marknadsföring på Adobe i Norden.
Adobe har även gjort en rejäl ansiktslyftning av Adobe Media Optimizer, som används för att optimera annonsering online för exempelvis sök, display och sociala medier. Med uppdateringen får användare tillgång till nya typer av visualiseringar av data och kontrollfunktioner, som gör det möjligt att anpassa kampanjer på bara några sekunder. Dessutom gör de förenklade verktygen det ännu lättare att hantera kampanjer på både mobila plattformar och desktop. Det blir också möjligt att hitta de målgrupper som beräknas ge högst avkastning och vidare nå dem med skräddarsydda meddelanden och erbjudanden i realtid.
– Integrationen mellan Adobe Analytics-lösningen och Media Optimizer ger en bättre inblick i vad besökare och kunder gör i realtid. De företag som har testat verktyget ser i genomsnitt 16 procent bättre effekt på sina sökkampanjer än när de endast använder Adobe Media Optimizer. Här ser vi det verkliga värdet av att känna sina kunder och samtidigt förutsäga vilka erbjudanden de väntas reagera bäst på, säger Håkan Cedell, nordisk chef för Adobe Media Optimizer.
Den nya versionen av Adobe Media Optimizer har också tätare integration med andra lösningar från Adobes Marketing Cloud, inklusive uppdaterade Adobe Analytics. Exempelvis finns nu möjligheten att automatisera sin annonseringsbudget genom scenario-simuleringar av kampanjer samt möjlighet att få rekommendationer för budgivning på annonser.