IRM – Institutet för reklam- och mediestatistik – publicerade nyligen sin senaste kvartalsrapport. I den spås nya rekordsiffror för medieinvesteringar, som har ökat ordentligt jämfört med fjolårets tredje kvartal. Kategorin “Utomhus” leder tillväxten.
Medieinvesteringarna har totalt sett ökat med 7, 3 procent från 2015, kan man läsa i rapporten. Man har därmed nått en rätt imponerande omsättning på 7,9 miljarder kronor under hela kvartalet, och IRMs VD Madeleine Thor tror “att medieinvesteringarna passerar 34 miljarder med god marginal under 2016”.
Läs mer: IRM presenterar de första siffrorna för native annonsering
I samma kommentar konstaterar Thor även att man “är på väg mot ett nytt all-time-high”. Tillväxten har inte varit så här stor sedan 2011, och överträffade IRM:s egna förväntningar, även om dessa var höga som en följd av OS och Fotbolls-EM som båda ägde rum i år.
Den största tillväxten är utomhuskategorin, som växt med 20 procent sedan fjolårets tredje kvartal. Radio har också visat sig vara en växande kategori, med 14 procent.
TV växte med något blygsammare 3 procent, men det är ändå goda siffror då man inte visat tillväxt sedan 2014.