Nyhetssajterna är mer effektiva i att visa annonser

En studie avslöjar att annonser har en mycket större chans att faktiskt bli sedda på nyhetssajter, jämfört med andra sajter. Men bara ett fåtal av annonserna får tillräcklig uppmärksamhet.
Annonser som visas upp på nyhetssajter har 84 procent större chans att bli sedda jämfört med andra sajter enligt en studie som genomförts under 18 månader av Lumen.
Studien gick till så att man monterade eye-tracking på 500 datorer som man sedan analyserade.
“The more you engage with the content, the more you look at the ads – it’s a virtual circle. With so much content competing for our eyeballs in the digital landscape, as well as advertisers’ concerns over measurability and transparency, newsbrands are providing an engaging online context for advertisers to reach consumers. Engagement with advertising is shorter than you might think. In print, with high viewability and large size ads, they are extremely effective at getting, and holding, attention. Digital could learn a lot from print (and out of home) advertising,” förklarade Lumen.
Företaget som genomförde studien upptäckte att endast 20 procent av annonserna faktiskt blir sedda. Man räknar att en annons har blivit sedd när 50 procent av pixlarna visats i minst en sekund. Men enligt Lumen måste en annons ha setts minst i 1,5 till 2 sekunder innan konsumenten ens uppfattar vem som står bakom den och en del av budskapet.