Contentbyrån nyheter365 som bland annat äger Newsner har ökat antal anställda med över 100 procent det senaste året – och siktar på att rekrytera tio journalister till under året.
– I en tid när journalistjobb försvinner från traditionell media är det kul att kunna anställa. Både till viralsajten Newsner och vår native advertising-avdelning, säger vd:n Johan Rikner.
Contentbyrån har tidigare i år rekryterat redaktörerna Fredrik Falk (tidigare Aftonbladet) och Frida Bergsten (Expressen). Man har hämtat key account managern Diana Bude från Webtraffic och anställt Jennifer Hernandez – tidigare på varumärke- och designbyrån BAS – som ny ekonomichef.
Nu består nyheter365 av 18 medarbetare, en fördubbling jämfört med bara för ett år sedan.
– Även om det är tråkigt att journalistjobb försvinner är det positivt för oss att kunna hitta så kompetenta personer. Det är en nyckelfaktor för oss att hitta rätt personer med den tillväxttakt vi har. Kan vi lyckas i våra rekryteringar kommer vi omsätta runt 100 miljoner i år, jämfört med 27 miljoner 2014 och 11 miljoner 2013. Det är särskilt viktigt med tanke på vår internationella expansion där Newsners största marknader redan nu är Sydamerika och USA, säger vd:n Johan Rikner.
Även bolagets native advertising-avdelning är inne i en expansiv period.
– Vi ser att både annonsörer och medier uppskattar en erfaren native-partner, säger Johan Rikner.