Att bifoga shoppinglänkar i artiklar är något som dyker upp bland några publicister, bland annat populära The Daily Mail. Nu verkar det som att svenska Nyheter24 även de hoppat på trenden, i hopp om att öka annonsintäkterna efter den senaste tidens ökande användning av reklamblockerare.
Det är Resumé som rapporterar om att man hittat en länk i en artikel som refererade till Alexandra “Kissie” Nilssons blogg, och den sport-BH hon bar på en bild.
Nyheter24 erkänner att de börjat titta på “nya, alternativa, affärsmodeller” som man tror kan ge “i framtiden”, enligt vad Nyheter24-Gruppens grundare Douglas Roos sagt till Resumé.
Denna affärsmodell kallas “Lead Gen” och “Affilitate”, och går i stort sett ut på att man samarbetar med företag kring produktlänkar och liknande. I Kissie-artikeln handlade det om Prisjakt. I Nyheter24:s fall handlar det inte så mycket om sponsrat innehåll, som länkar till produkter som på ett eller annat sätt dyker upp i artikeln.
Läs mer: Tumblr måste tjäna mer pengar – lanserar affiliatelänkar
Inspirationen kommer bland annat från den brittiska marknaden, där Roos påstår att modellen är “väldigt etablerad hos mediehusen”. Denna modell hoppas man i längden ska ge bättre intäkter än de annonser som alltfler användare i Sverige blockerar med hjälp av reklamblockerare.