MMS motsvarighet i England heter BARB och har i dagarna initierat ett projekt tillsammans med Ipsos MORI där de kommer att provköra nya publikmätningsverktyget Mediacell Tablet People.
BARB publicerar TV-tittarsiffror och finaniseras av de stora TV-kanalerna BBC, ITV, Channel 4, Kanal 5, Sky samt IPA (annonsörsförening). På uppdrag av dessa organisationer och andra kunder samlar BARB, med sina underleverantörer, in data som representerar tv-tittandet för Storbritanniens 26 miljoner TV-hushåll.
Mediacell Tablet People kommer att testas i 60 hem i London under en sexmånadersperiod. Enheten använder en kombination av fingeravtryck och ljudmärkning för att fastställa vad hushållet tittar på. Paneldeltagarna kan också använda pekskärmen för att registrera att de är i rummet där TVn är eller registrera sig via en fjärrkontroll där varje person tilldelas en egen knapp. Även gäster i hushållet får egna knappar.
BARB vill med den nya enheten testa om panelisterna upplever denna mer moderna insamlingsmetod som positiv. Testet är en del av BARBs projekt för att genomföra så kallade hybridmätningar där man kombinerar TV-data med data över hur panelisterna använder internet.
BARBs VD Justin Sampson kommenterar: “This trial is another important element of our strategy, which is to ensure we continue to do the basics as well as we possibly can. Technology moves on and we need to understand how meters can keep pace with these changes, both in terms of how the equipment looks and the accuracy of the data capture techniques.”