Super Mario Run, det nya mobila spelet från Nintendo som lovat ta den klassiska karaktären till våra smartphones påstås kunna dra in miljontals kronor den första månaden. Men redan nu upprörs delar av spelarbasen – man kan inte spela utan en stadig internetuppkoppling. Inget för flygresan, alltså.
Läs mer: Nintendo kan dra in över 640 miljoner i intäkter under Super Marios första månad i AppStore
Detta alltså enligt Nintendo själva, som nyligen gått ut med denna information. Enligt företaget själva så handlar det om risken för piratkopiering, något som för många påminner om Nintendos misstag att behålla konceptet med spelkassetter i en tid när CD-skivan tog över under tidiga 00-talet skriver bland andra TechCrunch.
Nintendo menar också på att detta kan ge en bättre spelupplevelse, bland annat genom att man ska kunna använda samma sparfil på flera enheter och “erbjuda tidsbegränsade uppdrag och utmaningar”.
Det må så vara – men nog förstör det lite av konceptet av ett mobilbaserat spel. Det kan dessutom bli dyrt om man inte sitter hemma, uppkopplad mot ett stadigt WiFi-nät.