Nya bevis att varumärken förlorar i försäljning om de stryper TV-reklamen

TV-branschen lutar sig mot nya bevis från TiVo om att varumärken kan förlora i direkt försäljning om de väljer att begränsa sin TV-reklam.

Enligt en ny studie från TiVo Research läggs det fram bevis på att annonsörer måste fortsätta köpa TV-reklam för att inte förlora intäkter från slutkund. Varumärken satsar idag mer på digitala kanaler och därför passar det lägligt att TiVo släpper sin rapport.

Studien som sponsrades av A+E Networks och Turner analyserade 15 varumärken som har reducerat sina annonsköp i TV mellan 2013 och 2014. Varumärkena kom från en blandning av olika kategorier som dryck, tilltugg, godis och mer. Dessa varumärken hade reducerat sin investering mellan 29 och 75 procent. Totalt tappade dessa varumärken över 94 miljoner dollar i tappad försäljning vilket innebär att för varje dollar de drog in i reklam på TV förlorade de tre gånger pengarna i försäljning.

“While advertisers are evaluating new and different ad tools and platforms, some TV budgets have shifted without the benefit of fully understanding the effects and quantifying the value of those shifts. Among all the platforms in which media companies can engage and integrate advertisers, this study has further proven that television continues to provide both better return on investment and accountability for our ad partners.” kommenterade Mel Berning som är VD på A+E Networks.