Adobe lanserar algoritmbaserade funktioner i Marketing Cloud som gör det möjligt att förutse de bästa ordvalen för e-postmarknadsföring. Samtidigt kan företag nu också få automatiska förslag på bilder som beräknas ge bäst effekt i digitala annonser med nya algoritmfunktionen ”Smart Pics”.
En av nyheterna i Adobe Marketing Cloud är en algoritm, byggd på analyser av miljontals skickade e-postmeddelanden. Algoritmen gör det möjligt för marknadsavdelningar att exempelvis få förslag på rubriker och text som maximerar antalet personer som öppnar e-postutskick.
“E-post som aldrig öppnas är ett stort problem för många digitala marknadsförare. Därför lanserar vi en ny funktion som kan rekommendera de ord och fraser som kommer att få bäst genomslag. Det ger en mer exakt och automatiserad process för alla som arbetar med e-postmarknadsföring”, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.
Den nya algoritmen kommer att rullas ut under de kommande månaderna och visas för första gången i dag på Adobe Summit.
Adobe presenterar också en annan ny algoritmfunktion som kallas “Smart pics”. Algoritmen ska hjälpa marknadsförare att välja bättre och mer effektfulla bilder till sina annonser genom att rekommendera de mest passande bilderna för digitala annonser. Rekommendationen baseras på analyser av miljarder datapunkter vilka bedömer hur konsumenternas beteende väntas påverkas av bilderna.
Båda algoritmerna som lanseras är baserade på Adobe Analytics, som utgör ryggraden i Adobe Marketing Cloud. Adobe Analytics är branschens ledande plattform och används av fler än 140 000 dataanalytiker och marknadsförare världen över. Adobe Analytics används inom ett brett spektra av branscher, inklusive världens tio största medieföretag. Läs mer om Adobes nya algoritmer här.