En fjärdedel av alla svenskar använder en reklamblockerare. Nu ska fler företag sko sig på att allt fler svenskar väljer att blockera reklamen. Ett av dessa är AdGuard Home som ser till att hela familjen blir reklamfri, hela tiden.
Bakom tjänsten AdGuard Home finner vi bolaget med samma namn AdGuard. De har skapat en mjukvara som skapar en DNS-server för ditt hem i syfte att helt blockera all reklam och spårning. Blockeringen gäller alltså inte bara reklam utan även all spårning, som att surfa i inkognitoläge hela tiden på alla enheter som är uppkopplade på hemmets Wifi.
“AdGuard Home is a network-wide ad-and-tracker blocking DNS server. Its purpose is to let you control your entire network and all your devices, and it does not require using a client-side program. At the same, AdGuard Home features a web interface to easily manage the filtering process,” förklarar AdGuard.
Så vad kan AdGuard Home göra:
- Blockera all annonsering
- Ta bort kända virussidor
- Administrera föräldrakontroll
- Slå på Safe Search på alla sökmotorer
- Anpassade uppladdningsservrar
- Visa en loggfil
AdGuard Home finns till MacOS, Linux och Raspberry Pi i skrivande stund. Men tanken är förstå att företaget ska få ut sin lösning till alla hushåll på alla plattformar.
Innan du nu blir förbannad
Att blockera annonser och vara inkognito är inte bara en trend utan något som en fjärdedel av alla svenskar gör varje dag. Bland yngre målgrupper är siffran så hög som 60 procent. Så istället för att nu börja klandra tillverkarna av lösningar som Eyeo med Adblock Plus eller AdGuard så måste vi titta på vad det är vi gör som leder till att användarna blockerar. Hur hanterar vi egentligen relationen mellan företag-marknadsföring-reklam-konsument? Hur blev det så här?