En ny tjänst från analysföretaget NPD ska fungera som ett alternativ eller komplement till produktundersökningar. Utvärderingstjänsten baseras istället på ett stort antal försäljningsattribut.
För att förstå konsumenternas prisförväntningar och för att bättre förutsäga försäljningssiffror använder man sig av “point-of-sale” data från från över 700 återförsäljare.
Den data som NPD använder visar bland annat vilka produkter folk har köpt och för vilket pris. Genom att sedan analysera denna data får man fram prisvärdet (i dollar) utav produkternas individuella kännetecken.
Läs mer: 5 heta tips från Brand Discovery hur man bygger ett starkt varumärke
De tillverkare och återförsäljare som tar del av den nya tjänsten kommer att kunna testa olika hypotetiska scenarion och tillämpa ett “interaktivt simuleringssystem” för att få (konstant uppdaterade) svar på frågor kring deras produkter.
“Människor som deltar i undersökningar är inte alltid de bästa på att betygsätta eller lista produkternas kännemärken, för att inte tala om att förutspå sitt eget kommande beteende”, säger Dr. George Terhanian från NPD.