Om du har Snapchat har du säkert stött på Bitmoji, en avatargenerator som låter dig skapa en digital representation av dig själv. Idag lanseras Genies, en mer avancerad avatarskapare som dessutom lovar att göra användandet av din avatar både roligare och mer aktuell än någonsin tidigare.
Enlig grundaren Akash Nigam räknar Genie med att helt konkurrera ut Bitmoji, som ägs av Snapchat. Det är ett vågat uttalande med tanke på att appen släpps först idag, och ännu så länge bara är värderad baserad på uttalanden och provklipp. Trots det har de lyckats skrapa ihop 15 miljoner dollar i finansiering, och är värderade till över 100 miljoner dollar. Dessutom har 680.000 barn och unga redan skrivit upp sig på väntelistan för att vara först med att få tillgång till den nya avatargeneratorn.
Vad som särskiljer Genie är just att de kommer att placera din egen avatar mitt i aktuella nyheter. Eller som Nigam själv uttrycker det ”Om, gud förbjude, Donald Trump bombar Nordkorea, kommer du få se din Genie rida en kärnvapenmissil till Nordkorea”. Dessutom kommer du att dagligen få 10-15 animerade filmklipp där din avatar även placeras i kulturella eller dagsbaserade lustiga situationer. Exempelvis kommer julen nu innebära en hel del små klipp om hur det är att fira jul och vad som står högst på önskelistorna.
De nya filmklippen kommer dock inte innebära att telefonen konsitnuerligt plingar till av notifikationer. Genie avser endast använda notifikationer när det är stora nyheter eller en hel batch med uppdateringar. På så sätt vill de se till att de är relevanta och skapar ett värde för användarna snarare än att tvinga på användarna sin närvaro.
Du skapar sin genies personlighet baserat på en eller flera sajter på internet, exempelvis BBC eller TechCrunch för teknikintresserade och BuzzFeed eller Supreme för roliga och coola nyheter. Därefter kan du justera såväl utseende som kläder för sin avatar, så att den passar din personliga stil. Nyheterna som den sedan placeras i kommer enligt Nigam från även en miljon olika pålitliga nyhetssajter.
När en nyhet väl kommer kan du swipea uppåt för att ta del av hela nyheten, men du kan även dela den vidare på exempelvis Facebook Messenger, Snapchat eller Instagram Direct. Tanken är med andra ord att nyheterna ska spridas, snarare än att de är till för dig. I nuläget är det dock mycket fokus på fester, droger och plumpa skämt, något som Nigam menar tilltalar unga. Dock är det frågan om de genom den typen av uttryck kommer kunna leverera seriösa nyheter, eller om det kommer vara en kul gimmick som användarna fort tröttnar på. Facebook har exempelvis behövt jobba hårt för att se till att nyhetsflödet håller en bra nivå, samtidigt som det tilltalar den yngre generationen. Att snabbt slänga in en avatar i en lite plump och oseriös filmsnutt kanske inte är tillräckligt för att nå fram till nyhetstörstande ungdomar. Men vem vet, de verkar ha bra förutsättningar för dagens lansering i alla fall.