Voyado släpper idag en ny trendrapport om kommunikation som visar på stora skillnader i hur du bör prata med olika generationer.
Trendrapporten baseras på 2,6 miljoner kundklubbsmedlemmars respons på kundkommunikation och visar på stora skillnader mellan generationer när det kommer till vilka kanaler, vilket innehåll och vilka budskap som skapar förtroende i de olika åldrarna. Alla generationer vill ha skräddarsydda meddelanden och modellerna skiljer sig väsentligt beroende på om det är för gen Z, Millenials, X eller Boomers.
Mellan generationerna finns det stora skillnader i hur vi föredrar att få erbjudanden. När teknologin gör det möjligt att anpassa innehåll blir det ett måste att segmentera även efter ålder. De som inte gör det kommer tappa mark till dem som tar det på allvar. De yngre som vuxit upp med teknologin bygger förtroende på ett helt annat sätt än äldre, och vice versa, säger Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.
Generation Z (24 och yngre)
Gen Z är vana vid informationsöverflöd och tappar intresset fort. Litar nästan enbart på influencers och word och mouth.
Millennials (25-43 år)
Minns ett liv utan tekniken och strävar alltid efter användarvänlighet. Förväntar sig mycket information om de ska ta del av content.
Generation X (44-55 år)
Gen X är de lojalaste av dem alla. De har även starkast köpkraft av alla generationerna och är mest benägna att betala en premium för ”sitt” märke. Uppskattar också när de belönas för sin lojalitet med t.ex. freebies.
Boomers (56-74)
Öppnar och läser flest mailerbjudanden. Speciellt män som tar del av 2,5 gånger fler erbjudanden än kvinnor. Delar gärna innehåll som är skräddarsytt för dem.
Traditionalister (75 och äldre)
Vill inte bli kategoriserade som seniorer utan vill ha tydlighet i vilket behov du kan lösa åt dem. Öppnar och läser mycket ofta.
Ett tema som syns är att desto yngre publiken är, desto kortare är ens koncentrationsförmåga. Generation Z tappar intresset direkt om inget fångar deras uppmärksamhet och kräver därför innehållet blixtsnabbt. Millenials uppskattar användarvänlighet men vill helst att innehållet är informationsrikt och packat med tydligt innehåll som kan intressera dem. Generation X är mycket aktiva på Facebook och
Här kan du läsa hela rapporten: