Ny tjänst hjälper marknadsförare hitta den rätta influencern

Influencers är inte sällan kunder med stora nätverk, som är så nöjda med produkten att de tipsar sina vänner och bekanta om den. Sådana kunder är guld värda – men kan vara svåra att hitta. Nu finns det dock en tjänst som säger sig kunna göra just det.
Den digitala plattformen Amplero erbjuder nu nämligen en funktion som ska hjälpa marknadsförare att identifiera och få med sig kunder med stort inflytande. Detta ska man kunna göra genom automatiska analyser av beteendedata.
Resultaten av analyserna ska sedan kunna användas för att kartlägga olika kunders “ego-nätverk”: som mängden, styrkan och intensiteten av nätverkets olika kopplingar. Dessutom ska man få koll på hur stort inflytande influencern har över nätverkets handlingar och beteenden.
Förutsatt att tjänsten ger de möjligheterna den säger sig ha så är detta utan tvekan ett praktiskt verktyg för många i branschen, i tider då satsningarna på sociala medier och mobil marknadsföring kräver just nygamla strategier.
Läs mer: Nästan alla satsar på sociala medier och mobilbaserad marknadsföring i år
Läs mer om tjänsten här.