Hur påverkar digitala annonser och onlinerecensioner faktiska försäljningssiffror? Detta vill det Mastercardägda mjukvaru- och analysföretaget APT (Applied Predictive Technologies) ta reda på. Därför startar man tjänsten “Digital Omnichannel Testing” – DOT.
APT (som köptes av kreditkortsjätten Mastercard år 2015) är redan nu verksamma inom liknande områden, och bygger mjukvara åt företag som vill förstå sig på sina kunder och anställda i relation till sina butiker.
Läs mer: Fyra trender som påverkar din marknadsföring
APT:s flaggskepp är plattformen “Test & Learn” som med hjälp av analys kan mäta sådant som marknadsföring och kapitalinitiativ. Nu kommer således ytterliggare en funktion till denna plattform, DOT. Nu ska man kunna mäta hur digitala annonskampanjer kan öka få existerande kunder att köpa mer, både i fysiska butiker såväl som via nätet.
Återförsäljare ska kunna testa onlineannonser och leda antalet klicks som leder till onlineförsäljning, och på samma sätt mäta butiksförsäljningens siffror i samband med digitala lojalitetsprogram. På så sätt ska man kunna följa den digitala reklamens väg i till butiken.