Två decennier av teknikutveckling och innovationer har skapat en digital röra som fått människor och organisationer att tänka över vilka digitala lösningar de verkligen behöver, skriver Accenture om en ny rapport som de tagit fram.
Fjord Trends 2019 undersöker sju trender som väntas forma nästa generations upplevelser, och erbjuder handfasta råd för hur företag bäst tar tillvara på dessa.
Här berättar Accenture mer:
En fundamental omprövning av vad kunder faktiskt värdesätter och vill ha kommer att sätta tonen för en helt ny syn på design som återigen sätter människan i fokus. Det är i denna brytpunkt som Accenture Interactive släpper den tolfte upplagan av Fjord Trends, som ger en inblick i framtiden för företagande, teknik och design.
Enligt rapporten har flera år av satsningar på innovation lett till att kunder känner sig översköljda av information, när företag tävlar om deras tid och uppmärksamhet. Från att ständigt vara på jakt efter nyheter, kickar och snabb tillfredställelse, söker vi nu i högre grad efter lugn och mening i en värld som är i ständig rörelse. Såväl människor som företag letar nu istället efter det som skapar verkligt värde och tar avstånd från de produkter och tjänster som inte uppfyller kraven. Detta kommer förändra människors förhållande till teknik och varumärken i grunden.
Digitaliseringen kommer att genomgå en storstädning, där det som saknar värde och relevans rensas bort från våra liv. Vi är nu så pass vana vid det digitala att nyhetens behag har lagt sig. I ett försök att minska bruset, har vi därför blivit mer selektiva när det kommer till de produkter och tjänster som vi tillåter bli en del av vår vardag. Fler väljer att avfölja, gå ur och koppla ner om de upplever att de inte får ett ömsesidigt värdeutbyte. Aldrig tidigare har vikten av ansvarsfull design varit större, säger Mark Curtis, medgrundare och kundchef på Fjord.
Detta skifte kommer få stora konsekvenser, men innebär också nya möjligheter för företag och kunder. Det är därmed hög tid för företag att utvärdera produkter, tjänster och upplevelser utifrån deras förmåga att skapa värde för kunden.
De företag som kommer lyckas under 2019 är de som lyckas förmedla en känsla av värde och relevans, inte bara för individen, men för samhället i stort. Företag skapar inte ökat värde bara genom att växa sig större, utan genom att bli bättre. Vi tror att trenden för i år är att skapa kundupplevelser som förbättrar människors liv, som gör livet mer produktivt och meningsfullt, säger Brian Whipple, VD på Accenture Interactive.
Sju trender som väntas forma nästa generations upplevelser:
#1 Att tiga är guld
Att känna sig överväldigad av intryck har blivit en ny hälsorisk. Genom eftertänksam design kan företag hitta nya sätt att göra sig hörda av kunder som efterfrågar tystnad.
#2. Måttet är rågat
Det är slutpratat. Kunder förväntar sig att produkter och tjänster har ett hållbarhetstänk, och avvisar de produkter som inte möter förväntningarna.
#3. Dataminimalism
Människor och företag har olika syn på värdet av personlig information. Är ökad transparens lösningen?
#4. Ligg steget före
Från eldrivna skotrar till drönare, nya transportsätt slåss om utrymmet i städerna. Det är dags att skapa ordning genom enhetliga ekosystem som kan tillgodose transportbehov i realtid.
#5. Inkluderingsparadoxen
2018 blev ett uppvaknande för företag att lyssna till fler olika röster. Men hur ska företag ta fram design som passar alla utan att oavsiktligt exkludera några? Sluta se olika människotyper och försök istället att identifiera olika sinnesstämningar och mentaliteter.
#6. Space odyssey
Såväl arbetsrummet som butikslokaler behöver genomgå en digital förvandling. Det är dags att omvärdera våra tillvägagångssätt och verktyg för att designa rum.
#7. Syntetiska verkligheter
Vi lever i en ny värld av artificiell verklighet. När appar för ansiktsbyte och röstsimulering kan skapa en mer trovärdig verklighet, måste företag reda ut hur man ska dra nytta av detta, samt hur man hanterar eventuella risker.