Välkommen till Dagens Analys!

Ny standard för vad som är en bra annons

Diskussionerna kring adblockers och hur annonsmarknaden ska ta sig runt dessa har pågått länge. Nu kommer en ny standard som ska hjälpa marknadsförare att skapa bättre annonser och minska annonsblockeringen.
Det är organisationen Coalition for Better Ads som nyligen gett ut sin ”Better Ads Standard”. Dessa riktlinjer är baserade på en omfattande studie av användares upplevelser av annonser i Europe och Nordamerika. Över 25.000 personer fick ranka 104 olika annonser som dök upp i samband med att de läst artiklar, såväl på desktop som på mobil.
Läs även: Adblock ökar på mobilen
Resultatet visar att annonsupplevelserna rankas mycket lågt i såväl Europa som Nordamerika, och det var flera typer av annonsformat som i hög grad irriterade användarna. Dessa irriterande annonser bedöms heller inte leva upp till ”Better Ads Standard”.
Randall Rothenberg, VD på IAB, kommenterar undersökningen i ett pressmeddelande: ”Vi hoppas att de här initiala standarderna kommer fungera som en väckarklocka för varumärken, återförsäljare, byråer, publicister och deras teknologileverantörer, och att de kommer att dra tillbaka de annonsformat som undersökningen bevisar är störande och missbrukar konsumenter”
För desktop var det följande annonstyper som inte levde upp till standarden:

  • Pop-up annonser
  • Videoannonser som automatiskt startar och spelas upp med ljud
  • ”Prestitial ads” med nedräkning, exempelvis stora annonser som dyker upp innan själva hemsidan visas
  • Stora ”sticky ads”

De mobil-annonser som inte möter ”Better Ads Standards var följande:

  • Pop-up annonser
  • Prestitial ads
  • Annonser med en densitet högre än 30%
  • Blinkande animerade annonser
  • Videoannonser som automatiskt startar och spelas upp med ljud
  • ”Poststitial ads” med nedräkning
  • Full-screen scrollover annonser
  • Stora ”sticky ads”

Att fortsätta med dessa typer av annonsformat kommer helt enkelt leda till att allt fler använder adblockers. Något som i förlängningen varken skulle gynna annonsörer eller användare. Det är därför dags att ta tag i frågan på allvar, och se till att skapa ett annonsklimat som inte gör användare irriterade.