Ny sammanställning visar att amerikanska shoppingtraditioner ökar i Norden

Salesforce årliga rapport All Wrapped Up Shopping Report som sammanställer globala shoppingtrender online under slutet av 2018 visar att hälften av all julhandel genomfördes innan 3 december och att det var just försäljningen under Cyber Week som ökade mest för nordiska e-handlare.

Rapporten är framtagen utifrån data från över hundra miljoner globala shoppare och ger marknadsförare insikter inför 2019.

Globalt så stod försäljningen under Cyber Week (20-26 november 2018) för hela 37 procent av julhandelns intäkter, en ökning med 4 procent från 2017. Rapporten visar att hälften av all julhandel genomfördes innan den 3 december och redan den 15 december hade 80 procent av alla konsumenter genomfört sina köp.

Även nordiska e-handlare hade sin starkaste period under Cyber Week i november, med en ökning om 33 procent jämfört med föregående år. Detta kan jämföras med det globala genomsnittet som hade en motsvarande tillväxt om endast 12 procent.

“Den fortsatta transformationen till mobila enheter, effektiv användning av sociala medier och omfamnandet av artificiell intelligens resulterade inte bara i ett enkelt och sömlöst sätt att köpa produkter och tjänster utan påverkade också tillväxten. Att försäljningen under Cyber Week ökade mest för våra nordiska e-handlare, jämfört med andra länder, visar att vi har kommit mycket långt på kort tid”, säger Lars Grönkjaer på Salesforce.

Några axplock ur rapporten:

Stark digital tillväxt under våra mest populära shoppingdagar. Bara under den så kallade Cyber Week vilket motsvarar perioden 20-26 november och veckan därefter uppvisade 25 procent av alla konsumenter starka köpsignaler genom att antingen söka efter produkter och varor, lägga till en produkt i varukorgen, gå till kassan eller slutföra ett köp.

I Norden ökade antalet ordrar som kom från mobilen med 62 procent under Cyber Week . Detta kan jämföras med det globala genomsnittet som hade en ökning på 38 procent under motsvarande period.

Starkt uppsving för sociala medier. Trafiken till sociala medier ökade med 34 procent under hela perioden (20 november – 26 december), där Facebook och Instagram stod för hela 94 procent av alla besök. Konsumenterna vände sig till sociala medier för inspiration och för att hitta nya produkter. Andelen marknadsförare som använde sms och push-meddelanden ökade med 159 procent jämfört med samma period föregående år.

“Rapporten visar tydligt att varumärken som vill nå konsumenterna bör satsa ännu mer på mobilt och marknadsföring i sociala medier under 2019 samt använda AI för att hjälpa konsumenterna hitta rätt produkter och tjänster vid rätt tidpunkt,” kommenterar Lars på Salesforce.

Salesforce har analyserat miljontals konsumenter i över 30 länder som köpt varor från plattformar som använder Commerce Cloud, flera miljarder konsumentinteraktioner med Marketing Cloud och miljontals ärenden som hanterats av tjänsten Service Cloud.