Förra året lanserade Apple produkten Search Ads, som gjorde att utvecklare kunde betala för att synas i App Store när någon sökte efter liknande produkter. Nu gör Apple det enklare även för mindre utvecklare att synas på liknande sätt, fast i mindre omfattning.
Som utvecklare är det kritiskt att din app laddas ner, men det är svårt att komma upp på topplistorna, i synnerhet om du inte har en stor budget för att marknadsföra din app. För att underlätta för just små utvecklare lanserar Apple nu sin Search Ads Basic, som gör det möjligt att synas i sökningar, men bara behöva betala när någon laddar ner din app.
Den befintliga Search Ads döps samtidigt om till Search Ads Advanced, och har betydligt fler parametrar du kan ställa in för att träffa rätt användare (geografi, kön, nyckelord samt om de laddat ner appen tidigare). I Advanced får du betala varje gång någon klickar för att läsa mer om din app, men det finns ingen begränsning för hur mycket du kan spendera per månad, medan Basic-versionen har ett tak på 5.000 dollar per månad.
Det enda du som utvecklare behöver göra är att gå till searchads.apple.com och välja Basic-erbjudandet. Därefter väljer du vilken app det gäller, vilken budget du har samt hur mycket du vill betala per nedladdning. Apple kommer dessutom att hjälpa dig baserat på data om liknande appar.
Apple är dock noga med att påpeka att de inte skapar några personprofiler, utan all data är endast i aggregerad form, och innebär inget inkräktande i användarnas privatliv eller preferenser. Däremot är det en fördel eftersom Apple har direkt tillgång till all data i AppStore, och det är enklare för utvecklarna att följa hur kampanjen går än att agera genom en tredjepartsaktör.
Att spendera lite pengar på att få ett gäng nedladdningar på din nya app kan dessutom göra att du snabbare klättrar i topplistorna. AppStores algoritm räknar nämligen antalet nedladdningar, dessutom nedladdningar per tidsenhet, så om du får en boost med många nedladdningar på kort tid kommer du snabbt att synas högre i topplistorna, vilket genererar ytterligare nedladdningar. Enligt data från Apple har de utvecklare som använt sig av Search Ads sett en 50-procentig konverteringsgrad över tid, till en kostnad av mindre än 1,5 dollar per nedladdning.
Än så länge finns dock inte Search Ads i Sverige, utan endast i USA, England, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz och Mexiko. Basic-versionen finns dessutom bara i USA, men Apple räknar med att expandera produkternas tillgänglighet under 2018. Till dess får vi svenskar satsa på att göra så pass bra appar att de toppar listorna ändå.