Ny certifiering ska minska antalet osedda annonser

Det finns en mängd annonser som konsumenterna aldrig får ta del av – ändå betalar annonsörerna miljontals kronor varje år för reklam som aldrig når fram. Vad som behövs kan vara en tillförlitlig mätning av antalet visningar – viewable impressions. Detta menar svenska TS att man nu kan säkra medelst en ny certifiering.

“Idag kan det skilja så mycket som 30-40 procent mellan exempelvis en annonsörs mätning och en publicistens mätning, trots att de säger sig följa gällande standard”, säger Lars Björkman från TS Digital Nordic till Dagens Media. Han menar på att förtroendet för branschen urholkas på grund av detta.

Den lanseringen, menar man, ska öka transparensen och framförallt jämförbarheten på den nordiska marknaden, samtidigt som man ska lappa ihop det bristfälliga förtroendet.

Tillsammans med brittiska ABC som i samarbete med TS affärsområde TS Digital Nordic så ska man alltså lansera en certifiering av de olika annons- och mätverktygen på den nordiska marknaden, och deras kompetens när det kommer till mätningen av Viewable Impressions.

Läs mer: Pinterest ska samarbeta med Oracle för att mäta fysiska säljsiffror

Är detta vad som behövs för att stärka den digitala annonseringen i Sverige? Att mäta antalet visningar och annonsernas räckvidd är onekligen en utmaning i det moderna digitala världen. Således kan nya metoder behövas.

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring? Klicka här.