En grupp forskare från Stanford och Princeton har skapat en adblocker som identifierar annonser på samma sätt som människor, och varnar användaren om att ett inlägg är en annons.
Den nya skapelsen kallas Perceptual Ad Blocker och är så effektiv och intelligent att den går runt alla försöka att hindra adblockers på alla sajter de testat. Genom att titta på inlägget på liknande sätt som människor gör för att identifiera vad som är en annons har forskarna lyckats hitta så gott som alla försök att gömma annonser i vanliga flöden.
Oftast har annonser liknande format med en banner, eller i vissa fall en text som informerar om att det är ett sponsrat inlägg. Den nya adblockern kan identifiera dessa till synes små bitar information som ger en signal om att inlägget i själva verket är en annons.
Däremot valde forskarna att ställa sig utanför den infekterade debatten kring adblockers genom ett nytt sätt att reagera på annonser. Istället för att som andra adblockers helt ta bort annonsen, lägger forskarna på ett dimmfilter med texten ”det här är reklam”. På så sätt syns fortfarande annonsen, men användaren blir uppmärksammad på att det inte är ett vanligt inlägg.
Den heta frågan kring adblockers och reklam får därmed nytt bränsle, och frågan är om det här är ett sätt att agera som reklambranschen kan känna sig mer okej med. Adblock Plus har försökt göra det möjligt för annonsörer att komma igenom adblocks filter genom att tillåta reklam som uppfyller deras kriterier för vad som är en bra annons. Än så länge har dock inte reklambranschen svarat väl på försöken, utan Adblock Plus beskylls för att sabba marknaden. Kanske kan en kombination av Adblock Plus och den nya Perceptual Ad Blocker öppna upp för nya möjligheter att skapa annonser som användarna inte uppfattar som störande, men som ändå gör det möjligt att synas med sitt riktade budskap.