Mät- och analysföretaget Nielsen har nyligen annonserat att man tänker använda sin bärbara mätteknologi för att mäta TV-tittandet även utanför TV-soffan; som restauranger, flygplatser och väntrum. Tanken är att ge Nielsens kunder en kombinerad överblick av tittarsiffrorna i och utanför hemmet.
Nielsens paneldeltagare får bära med sig sina mätare – PPM (Portable People Meter) vart de än går, för att mäta det som på engelska kallas OOH-viewing, (OOH står för Out-Of-Home). Dessa OOH-data kommer att samlas in från över 75 000 paneldeltagare.
Denna data kommer att börja samlas in i början av nästa år, och själva tjänsten baserad på data från januari framåt kommer att lanseras i april 2017. Man kommer alltså att inkorporera denna data i de “vanliga” TV-mätningarna, och siffrorna kommer att mätas med samma valuta.
Läs mer: MMS: TV-tittandet vände nedåt i september
Nielsen säger att tittandet utanför hemmet inte mätts tidigare, och att dessa “nya mätningar kommer låta både köpare och säljare att förstå räckvidden av annonseringens budskap”, enligt Sara Erichson, VP på Nielsen Client Solutions and Audience Insights.