Snapchat fick tidigt mycket uppmärksamhet för att ha lyckats locka till sig dagens unga, som i allt större utsträckning började lämna Facebook för att leta nya sociala plattformar. Snart kom dessutom allt fler annonsörer som ville nå denna grupp som i övriga sammanhang är svåra att kommunicera med. Trots flera försök är det dock få som lyckats bra med att få lönsamhet i sina investeringar, men en ny rapport kanske kan förklara varför.
Snapchat har vanligtvis varit mycket restriktiv med att släppa några detaljerade siffror kring användandet av appen eller dess olika funktioner. Men i en artikel har tidningen ”The Daily Beast” fått tag på en rapport som ger ingående information om hur appen används. En av de mest framträdande avslöjandena är att Snapchat huvudsakligen används som en meddelandeapp, där bilder, filmklipp och textmeddelanden delas till en eller ett fåtal personer. Meddelandefunktionen används dagligen av ca 87 miljoner användare, siffror som ökat med närmare 10% på bara sex månader.
Trots att Snapchat var de som skapade såväl Stories som Snap Map visar rapporten att dessa funktioner får ett kort uppsving men sedan tappar i intresse hos användarna. När Snap Map lanserades i somras användes funktionen som mest av 35 miljoner användare (av Snapchats då ca 175 miljoner), för att till september ha tappat till 21 miljoner användare. Idag är siffrorna ännu lägre.
För Stories är siffrorna också låga, och en användare är 64% mer sannolik att skicka en snap till en vän än att lägga upp en bild på Stories. Detta kan innebära problem för Snapchats annonsintäkter, eftersom ett lågt användande av de publika funktionerna innebär lägre exponering för annonser. Det är sannolikt anledningen till att Snapchat just nu håller på att göra om sin ”Discovery”-sektion där företag kan lägga upp stories som användarna kan titta på och interagera med. När mindre än 21% av de dagliga användarna går in på Discovery-sektionen är det tydligt att de har ett problem med exponeringen.
Den nya sektionen avser ha kändisar och andra framstående användare som prioriterade i flödet. Dessutom kommer utvecklade algoritmer att prioritera flödet för varje användare för att öka sannolikheten att fler tittar in på Discovery.
För annonsörer förklarar dessa siffror varför det varit så svårt att få ROI på investeringar i Snapchat, om användarna huvudsakligen pratar direkt med varandra är det svårt att få en kontakt med dem i de publika delarna av appen. Frågan är om allt fler annonsörer nu kommer att dra öronen åt sig, eller om de inväntar den nya Discovery-uppdateringen, i hopp om att faktiskt kunna nå den annars så svårfångade grupperna tonåringar och unga vuxna.