Ny tjänst från Kantar ska underlätta annonsering på flera plattformar

Analys- och mätföretaget Kantar Media lanserar nu en ny tjänst som enligt den själva ska ge annonsköpare och säljare möjligheten att få en mer heltäckande bild av digital data från flera olika plattformar.

Kantar Media lovar att de nya, förbättrade verktygen ska finnas tillgängliga för “alla större digitala plattformar”, och ledande mediakanaler. Man ska kunna få data relaterat till “miljontals” varumärken och företag, och det ska vara möjligt att kombinera dataspårning av sådant som annonsutgifter och annonsnärvaro inom TV, radio, tidningar och andra områden tack vare ett “gemensamt klassifikationssystem”.

Läs mer: Doktorn tar över det digitala på Kantar TNS

Inom ramen för sin digitala bevakning så kan Kantar Media nu erbjuda sådant som täcker;

  • mobil webb och appar
  • onlinevideo och “cross-media”video (reklam som används både i TV och online)
  • programmatisk annonsaktivitet
  • Facebook, YouTube och Twitter
  • betalda sökningar (man övervakar de 250 populäraste sökorden som annonsörers använder på Google och Bing)
  • displayannonsering från tusentals sajter, inklusive en historik från det senaste årtiondet
  • spårning av digitala kuponger och appar
  • lokal och geotaggad annonsering.

Orsaken till att Kantar nu så gärna vill lansera denna produkt på marknaden ligger till stor del i att man tror att behovet av en mer heltäckande bild av annonseringen online såväl som inom traditionella medier ökat. Det är helt enkelt inte tillräckligt att bara hålla sig till ett medium en värld där alla har en dator i byxfickan.