Brittiska Satellit-TV-bolaget Freesat (som levererar gratis tv-kanaler till dem med en mottagare) har nu lanserat en egen mättjänst som ska visa tittarnas beteenden framför TV-apparaterna i realtid.
Tjänsten hämtar data från över 100 000 hushåll, uppkopplade med hjälp av lådor på TV-apparaterna. Denna data presenteras sedan på en onlinebaserad kontrollpanel, och kan anpassas efter användarens önskemål.
Förutom linjär-TV i realtid så får man även tillgång till bland annat on-demand-TV. Man ska också kunna dela upp publiken i segment beroende på geografisk placering eller sådant som upplösning.
Den stora grejen är förstås att det rör sig om realtid, så att kunderna ska kunna reagera på tittarnas beteende även under pågående program – exempelvis bättre programmatiska lösningar.
Är realtidsmätningar framtiden även här i Sverige?
Läs mer: 3 tips hur du kan säkerställa att du kan lita på din data, så att du fattar korrekta beslut