Adblock Plus tillsätter en oberoende reklamgrupp som ska granska deras vita lista

Eyeo är företaget bakom världens mest nedladdade reklamblockerare, Adblock Plus. Efter påtryckningar från både publicister och annonsörer tillsätter nu bolaget en oberoende reklamgrupp som ska se över deras kontroversiella “Whitelist“.

Whitelist är den lista över annonser och annonsörer som Eyeo bestämt är ok för att visas eller helt enkelt fått betalt för att visa. Några bolag som befinner sig på Whitelist är Google, Microsoft och Facebook.

Reklamgruppen ska vara oberoende och granska de annonser som tillåts i Whitelist.

Initiativet kommer efter att Eyeo lanserat Adblocker Plus till iPhones och segrat i en rättegång där de blivit stämda av tyska publicister.

“They’re commercial enterprises and they want to make as much money as they can. But I do sympathise with the ad-blockers and internet users to the extent that you are now seeing vast volumes of data being gathered about people’s behaviour without their express permission via trackers used by advertisers, and that’s not a desirable outcome”, kommenterade Ian Maude från researchföretaget Enders Analysis Eyeos utveckling.

Tro nu inte att Whitelist är räddningen för även den kan surfare stänga av. Läs mer här.