Nu tänker Snapchat bevisa att annonsering i appen faktiskt fungerar

“Vi vill vara ett annonsörvänlig företag” – det säger Clement Xue från Snapchats ledning. Den växande sociala fotoappen vill visa att det är framgångsrikt att annonsera hos dem, och hoppas på att den nya samarbetet med analysföretaget Oracle ska göra just det.

Under den kommande marknadsföringskonferensen i Cannes så tänker Snapchat tala om för världen att man “jobbat hårt” för att göra det så enkelt som möjligt för annonsörer att etablera sig appen, enligt Xue som lovar att man har “alla de lösningar och samarbeten som ni önskat er”. Marknadsförarna, alltså.

Snapchat har fått en del kritik för sina höga priser för annonserna på appen, eftersom annonsörerna sällan får se några konkreta, mätbara resultat kring sådant som målgrupper eller räckvidd. Och det är skarp kritik, då Snapchat konkurrerar med sådana jättar som Facebook och Google, som alla kan uppvisa detaljerad information åt de annonsörer som väljer deras plattformar för sina kampanjer.

Inlägg på snapchat är också tidsbestämda, och försvinner efter 24 timmar – något som såklart påverkar möjligheterna för de virala succér man kan uppnå på exempelvis Facebook. Men Snapchats annonser fungerar ändå, enligt samarbetspartnern Oracle.

Man menar att så många som 92 procent av annonserna i sociala fotoappen driver upp försäljningssiffrorna i detaljhandeln, och man pekar på att dagligvaror som deodoranter och frukostflingor sålts mer efter kampanjerna på Snapchat.

Andra siffror från Snapchat och Millward Brown som vi skrivit om tidigare ska också ses i ljuset av företagets försök till att bevisa sig som det nya heta.

Läs mer: Annonsera på Snapchat – en framgångsrik strategi?

Snapchat hoppas såklart att detta samarbete, tillsammans med nyanställningar utav erfaren personal från Facebook, Google och Twitter specialiserade på just mätverktyg ska ge dem det som behövs för att bli den stora stjärnan inom marknadsföring online.

Och om detta går vägen så kan det faktiskt bli en framgångsrik metod för företag och varumärken att nå ut till den annars så svåra, unga publiken som utgör majoriteten av Snapchats användare. Ja, förutsatt att mängden annonser inte skrämmer iväg dem då…

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring på sociala medier? Klicka här.