Sökmotorjätten ska se till att vi äntligen kan slippa alla dessa störande “pop-ups” i mobilen. Det impopulära annonsformatet leder säkert till att många installerar reklamblockerare, och är nog en av orsakerna till att Google nu tar i med hårdhandskarna.
Nu ser man nämligen till att mobila webbsidor som innehåller så kallade “pop-ups” (alltså de annonser som öppnar ett nytt fönster) som är påträngande kommer få sin rankning sänkt. Kort sagt så kommer man få färre besökare än konkurrenterna när användare gör Google-sökningar på relaterade ämnen.
Läs mer: Google: snabbare mobilannonser ger 200 procent bättre resultat
Dock kan det fortfarande hända att de sajter som har information som Googles algoritmer uppfattar som mest relevant hamnar högst upp ändå, även om de har pop-ups. Finns det dock alternativa sajter med lika relevant info så kommer den att prioriteras.
Detta meddelar man nyligen på sin utvecklarblogg. Men planerna har funnits sedan sommaren förra året, och man har sedan dess bekräftat att man kommer att börja med detta från och med januari 2017. Mycket riktigt så gör man nu detta alltså.
En god nyhet för många webbanvändare, och vi får hoppas att Googles initiativ leder till den förbättrade internetupplevelse som företag säger sig vara ute efter.