Den svenska delen av annonsbranschens organisation IAB har nu lanserat initiativet “Annonsvänligt Sverige”, där man presenterar ett antal riktlinjer för en bättre annonsmiljö på det svenska nätet. Initiativet får ses som ännu ett sätt att bekämpa den ökande mängden reklamblockerare.
Initiativet går ut som förslag till organisationens medlemmar, och om remissen går igenom så bör IAB efter den sista augusti i år kunna stämpla godkända företag som följer riktlinjerna med ett “Godkännande”-sigill.
Orsaken till detta initiativ är alltså en del av kampen mot reklamblockerarna, där man istället för piska använder sig av en morot – eftersom den största delen av användarna som har adblockers installerade gör det för att slippa störande reklam.
Läs mer: Svenska Mittmedias nya vapen mot reklamblockerare
Genom att snabba på laddningstiderna och öka intresset för reklam med “vettigare” innehåll hoppas man att färre ska använda sig av tjänsterna.
I remissutskicket kan man läsa att ”mediabranschen har de senaste åren upplevt en rad tekniska och kommersiella framsteg vilket har lett till att säljare och köpare inom media parallellt utvecklat nya annonsformat, metriker, mät- och effektiviseringsmetoder för att möta branschens framsteg och förväntan. Detta har lett till mindre samsyn, mindre kontroll och mindre fokus på användaren. De senaste årens kraftiga utveckling av adblockeranvändande är en tydlig fingervisning på att branschen behöver ett starkare fokus på användarvänlighet”.
Nedan följer några av huvuddragen i de föreslagna riktlinjerna. Initiativet får ändå tas som något gott – det är onekligen smartare att jobba med förbättringar istället för förbud, då den digitala utvecklingen ofta ändå varit ett steg framför reklammakarna hittills.
Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring? Klicka här
Displayannonser:
- Användarna ska ges möjlighet att stänga av funktionen för beteendebaserad reklam.
- Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines.
- Exkludering av störande annonsformat.
- Stängknapp på stora annonsformat.
- Fasa ut flash-baserat annonsmaterial.
- Etablera anmälningsfunktion av störande annonser.
- Länkar för information till konsument.
Videoannonser:
- Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines.
- Användaren ska initiera start av video – därmed tar man avstånd från autostarter.
- Maxlängd för videoannonser.
- Maxfrekvens för videoannonser.
- Stöd för teknisk standard – VAST 4.0.
- Stöd för filmkoder.
- Etablera anmälningsfunktion av störande annonser.
- Länkar för information till konsument.