Mediebolaget GroupM och svenska musikstreamingjätten Spotify tillsammans lanserat forskningsprojektet “Streaming State of Mind“. Inom ramen för detta white paper ska man analysera beteendet och attityderna hos dem som väljer att streama sin musik online. Tanken är att få varumärken och annonsörer att satsa mer på att nå ut (och förstå) denna breda publik.
Ett white paper ska hjälpa en potentiell kund att lösa ett problem, och det är i stort sett vad detta projekt handlar om. För att få markandsförare att titta mer på varför och hur de ska nå streamingpubliken så pekar på man på några viktiga punkter, som:
- hälften av världens internetanvändare streamar nu musik
- över 60 procent av streamandet görs på mobilen
- mobilen är därmed den enskilt största källan för musikstreamande
- färdigbyggda spellistor (som “träning” eller “arbete”) har redan genererat nästan 2 miljarder kronor (220 miljoner USD)
Läs mer: Spotify annonserar globalt samarbete med jätte inom marknadsföring
Spotify undersökte över 20 000 konsumenter från sju olika regioner, som USA, Tyskland, Australien, Storbritannien, Frankrike, Kanada och Sverige. Nu hoppas man att detta ska hjälpa företag och annonsörer att förstå mer om vilka det är som streamar musik – våra vanor och vilka trender som man kan förvänta sig i framtiden.
Läs mer här.