Snapchat har bjudit in större varumärken att få deras loggor sökbara på Snapchat.
Vi snackar nu om varumärken som McDonald’s och Coca Cola et al som Snapchat frågat om de vill låta sina loggor vara sökbara för alla användare på plattformen.
Varför ska man ha AR Lenses?
Snapchats funktion som heter “Scan” gör det möjligt att söka av bilder efter olika objekt som exempelvis en burk Coca Cola eller pommes från McDonald’s. När Scan hittat objektet går det att koppla in det i olika AR Lenses.
Hur fungerar AR Lenses?
För att Scan ska fungera måste användaren hålla ned sitt finger på kameraskärmen för att söka efter relevant innehåll och AR Lenses, som kopplas ihop med vad kameran ser för något.
Med kameran i Snapchat kan användarna exempelvis scanna av McDonald’s logotyp eller Coca Colas på olika produkter och då få tillgång till AR Lenses kopplade till dessa varumärken.
“Using Scan in this way offers so many possibilities for brands … from creating fun, shareable moments, to sharing product information or offering a virtual trial,” förklarar Snap (bolaget bakom Snapchat).
Vi som skriver här heter Karlssons Textbyrå. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ert företag.