Vad du än gör, logga aldrig ut. Om du redan upplever att större delen av livet utspelar sig på Facebook så är det inget mot vad som kommer snart, i samband med en ny uppdatering av Facebook Pages. Företag ska nu kunna erbjuda användare allt från biobiljetter, frisörbesök och matbeställningar direkt från plattformen.
Facebook annonserade nyheten nyligen i ett blogginlägg, och sammanfattningsvis handlar det helt enkelt om att man utökat sitt samarbete med olika nätbolag som Ticketmaster och Delivery.com, allt för att underlätta för kunder och företag att sköta alla affärer från nätet.
Man ska kunna köpa biljetter från Facebook, som sedan kan sparas som QR-koder i användarens mobila app (där man har alla sina kommande evenemang). Samma sak gäller massagebesök och liknande tjänster, utöver möjligheten att beställa matleveranser eller boka bord.
För att se till att kunderna hittar till alla dessa massagesalonger och matställen så har man även lanserat en rekommendationsfunktion. När man skriver ett inlägg och frågar efter en specifik verksamhet (restaurang eller biofilm) så ska ens vänners tips i tråden kunna märkas ut på en karta. Lite som klassisk word-to-mouth, fast på Facebook.
Facebook vill locka till sig företagen genom att inte ta betalt för pengaflödet som kommer från detta – istället är man ute efter data. Data är, som många av våra läsare kanske vet, en avgörande faktor för visa på om annonsering på en plattform lönar sig eller inte.
Sociala mediejätten vill få företag att förstå att det är Facebook, inte Google som ger bäst fysiska försäljningssiffror. De båda jättarna har nu kämpat ett tag mot varandra i kampen om att få flest annonsintäkter från just den lokala detaljhandeln. Detta är Facebooks senaste drag.
Läs mer: Google och Facebook kontrollerar 72 procent av annonsmarknaden