Facebooks annonsplattform Atlas har just fått några nyttiga uppdateringar. En av dessa innebär att företag ska ha en bättre möjlighet att se huruvida en digital annonskampanj har gett resultat – för såväl nätbaserad som butiksbaserad försäljning.
Facebook Atlas finns för närvarande inte Sverige, men är en annonsplattform som låter användare göra reklam på andra platser än bara Facebooks app eller sida.
Läs mer: Atlas plattform ska underlätta för marknadsförare på Facebook
Tanken med uppdateringarna är att få insikt i “hur människor – inte kakor – tittar på annonser över många olika plattformar”, enligt Brian Boland från Facebooks marknadsavdelning. Facebook är inte först mest dessa mättjänster – det är en större trend i branschen. Företagare vill helt enkelt veta om pengarna man lägger på digital marknadsföring ger tillräcklig avkastning.
Offline Actions heter mättjänsten som ska få marknadsförare som använder sig av Facebook Atlas att ladda upp sina kassaresultat, och samköra dessa med pågående reklamkampanjer på plattformen.
På så sätt ska man kunna hålla koll på huruvida en annonskampanj har gett några fysiska resultat i rena försäljningssiffror. Innan denna uppdatering var det bara möjligt att samköra siffrorna med kampanjer direkt på Facebook eller deras mobila app.
Path to Conversion heter den andra viktiga uppdateringen. Här är tanken att hjälpa marknadsförarna med att förstå huruvida det är annonskampanjen på mobilen eller desktop som gett bäst försäljningssiffror för nätbaserad handel.
En stark del av nyheten är också att marknadsförare ska kunna ändra och förbättra annonskampanjer inte bara före start, utan även under själva kampanjen.
Om du undrar mer över uppdateringarna kring Facebook Atlas så kan det vara skoj att kolla in denna länk till Dave Jakubowskis (som ansvarar för annonsteknisk avdelningen på Facebook) blogg.