Nextdoor är en app som växt kraftigt i USA och har över 10 miljoner användare. Appen är ett riktigt lokalt community, och mycket handlar om hundbajs och lokalpolitik. Men bland all grann(o)sämja finns det även ett utrymme att tipsa om sådant som tandläkare, pizzerior och hantverkare.
De tio miljonerna registrerade användare i Nextdoor – vars motto är “upptäck ditt grannskap” är utspridda i 100 000 olika communitys. För att få vara med så måste man registrera sig med ett bevis på ens identitet såväl som adressen.
Väl inne kan man ha koll på grannskapet och tala med alla närboende användare. Till skillnad från de mer offentliga sociala nätverken så är det också blandad kompott av användare när det gäller ålder, kön och familjeförhållanden, skriver The Verge. “Det mesta av dramat handlar om trafiken, fartdårar och hundavfall. Men det är också bra för rekommendationer […] av sådant som tandläkare, läkare, hantverkare och trädgårdsmästare” säger en användare.
Och det är just kring dessa rekommendationer som Nextdoor tänker börja dra in storkovan. Enligt VD:n Nirav Tolia handlar 26 procent av tjänstens aktivitet om rekommendationer, och nu har man samlat allt sådant i en speciell flik.
Rätt snart tänker man låta lokala företag skapa sig egna profilsidor, lite som på Facebook, och dessa kan sedan betala för annonser i det lokala flödet.
Rekommendationerna kommer dock fortfarande vara viktiga, och såklart ge den bästa reklamen för, tja, den lokala pizzerian eller frukthandlaren. En del användare har dock uttryck oro för att stora varumärken skulle ta över flödet – men man ser gärna småföretagarna göra reklam för sin lokala kundkrets.
Det finns förstås nackdelar, och tjänsten har fått kritik för att en hel del av brott-tipsen främst handlat om färgade personer. NextDoor säger dock att deras senaste uppdateringar gjort slut på det mest av det som i USA kallas “racial profiling”.
Tjänsten sägs redan vara på väg att etablera sig utan för Förenta Staterna – den första fasen är Storbritannien där man ska starta under andra hälften av 2016, och man har redan testkört Nextdoor i Nederländerna.
När kommer vi få se en sådan app i Sverige? Ett veritabelt anti-facebook, som prioriterar det lilla före det stora och ger utrymme åt den lilla handlaren på hörnet. En plats som kan fylla det utrymme som tidigare upptogs av lokalpress och granntanten.
Läs mer: Peak för Facebook – har användandet av sociala medier nått sitt tak?
För nog kommer vi prata med grannen även i framtiden – om så på internet, såklart.
Behöver du hjälp med att navigera ditt företag i den digitala djungeln? Klicka här.