Nu ska det bli enklare att göra reklam för appar på Google

Sökmotorjätten Google lanserar nu fler sätt för app-marknadsförare att göra reklam för sina appar. Automatiskt skapade videoannonser, ändringar i Google Play och köp-i-appar för riktade annonser ska alla få fart på appförsäljningen och nedladdningen.

Google annonserade dessa tre nya funktioner tidigare i veckan, som alla knyter an till tjänsten Universal App Campaigns, som automatiskt lanserar appar i Google Search, Google Play och Google Display Network.

Läs mer: Googles annonser blir allt smartare

AutoDirector – automatiserade videoannonser är den första tjänsten. Denna funktion bygger på att Google automatiskt tar bilder, beskrivningar och betyg från App Store eller Google Play och lägger på musik för att skapa en videoannons för en app. Detta klipp kan sedan distribueras via Googles videodatabas.

Funktion nummer två är förslagsannonser, alltså en typ av karusellannonser under rubriken “Du kanske också är intresserad av” på Google Play. Denna funktion ska matchas med Googles ökade targetingmöjligheter, som ska göra det lättare att hitta rätt målgrupp.

Den tredje uppdateringen kommer bara vara tillgänglig för utvecklare som jobbar med Androidenheter, och bygger möjligheten att göra köp i appar. Man ska nu kunna basera den riktade annonseringen på de köpen konsumenterna gjort inne i apparna, istället för vilka appar man installerat tidigare. Baserat på denna användardata ska man sedan kunna rikta in sig på konsumenter med liknande profiler.