Nu ska alla bli transparenta och Twitter är först ut

I skuggan av ryss-problemet och fake news i USA har flera sociala tjänster funderat på hur de ska bistå i att vara mer transparenta, för användarens skull. Eller egentligen för annonsörer som vill höra att man försöker ta tag i problemet med ‘trovärdighet’.
Först ut är Twitter som öppnar upp ett Advertising Transparency Center. Där ska man kunna se vilka kampanjer som rullar på nätverket och vem som står bakom. Med andra ord ett ypperligt säljverktyg för konkurrerande nätverk eller andra medier.
Förutom att lista alla kampanjer kommer man även visa hur lång tid de rullat och ska rulla samt hur de ser ut. För den enskilde individen kan denne gå in och se vilka kampanjer som riktats mot hen och då rapportera kampanjer som är felaktiga, missledande och ge feedback till Twitter.
Här kan du läsa mer.
Bonus:
Även Twitter kommer att öppna upp sina mätningar för MRC så att annonsörer kan lita på siffrorna. Detta efter att både Facebook, Google och Youtube gjort samma sak. Här kan du läsa mer om Twitters mätningar och MRC.