Trots att du inte hört så mycket om Adblock Plus så är världens mest använda reklamblockerare ett fortsatt problem för världens annonsörer och nu tänker minsann gänget bakom tjänsten börja fightas ännu hårdare.
I Sverige är det så många som 25 procent som använder en reklamblockerare. I de yngre åldrarna är siffran så hög som 60 procent.
Så fort reklamblockerare försöker blocka, försöker såklart annonsörer, sajtägare och publicister jobba sig runt blockeringen. Och det ogillar Adblock Plus skarpt.
Därför tänker nu företaget Eyeo, som ligger bakom Adblock Plus, sätta ihop ett team som bara ska fundera ut hur de ska kontra blockeringen av deras egna reklamblockerare.
En sådan blockering som teamet jobbat på är att komma runt Facebooks blockering av Adblock Plus. Enligt Eyeo har de haft stor framgång med just detta.
“The taskforce will respond to users and their requests for a better experience, wherever that may be. In general, we at eyeo welcome all conversations with publishers to support meaningful and respectful monetisation,” he said. “The task force is charged with finding technical solutions to third-party circumvention. At eyeo, our mission is to provide users with control when they’re online, while keeping the web fair and profitable,” kommenterar Eyeo.
För Eyeo handlar det främst om att få sajtägare att acceptera villkoren som följer med deras vita lista – en lista där annonser godkänns i deras reklamblockerare. Och ja, det kostar pengar att få annonserna vitlistade.
Men tonen är en helt annan när de får frågan om att tillåta annonser till användarna. “We believe that the independent, third-party Acceptable Ads Standard, developed by the Acceptable Ads Committee, is the long-term solution to securing a sustainable advertising industry. The Acceptable Ads marketplace provides users with a respectful ad experience, while allowing publishers to monetise,” säger Eyeo till Techcrunch.