Under gårdagen så annonserade Facebook att man nu ska göra det enkelt för lokala företag att koppla sina Facebookbaserade reklamkampanjer mot sitt lagersaldo så att produkterna man annonserar faktiskt finns i lager. Detta ska ses som ett steg av Facebook mot att stärka sin konkurrenskraft mot sin stora motståndare i kriget om annonspengarna – Google.
Möjligheten att koppa sin annonskampanj mot ens lager finns nämligen redan hos Google, och deras annonser mäter dessutom mängden fysiska besök som en följd av reklamen. Dessa är, precis som Facebooks nya annonser, riktade mot lokala företag.
Förresten så lanserade även “fejjan” möjligheten för företag att spåra de fysiska kundbesöken i samband med en reklamkampanj i juni tidigare i år.
Läs mer: Facebook ska börja mäta om internetreklam ger fler fysiska besök i butiker
Det verkar som om de två internetjättarna fortsätter att tampas mot varandra i kampen om den lokala detaljhandelns annonspengar, en kamp som de båda både har tekniken och pengarna för att föra ett långt tag.
Facebook-funktionen verkar i varje fall praktisk, och ska enligt Facebooks blogg undvika att kunderna som klickar på en annons för en vara som inte längre finns får en “negativ upplevelse” och genererar missvisande annonsstatistik.