Nu lanseras valutan som ska öka intäkterna för Webb-TV

För traditionell TV har branschen länge varit överens om hur man räknar ut hur många som sett TV-reklam, och det har varit MMS uppdrag sedan 1993. Men fram till nu har det inte funnits någon motsvarande standard för Webb-TV-reklam. Istället har olika mått använts, något som har skapat osäkerhet i branschen, vilket kan ha hämmat annonsintäkterna och försenat webb-TV-mediets utveckling.

Men från och med nu är det MMS valuta som gäller även för reklamfilm på nätet. Därmed är Sverige den första marknaden i världen som har en webb-TV-valuta.

martin_hehrne
Martin Hehrne, MMS

– Det var 21 år sedan förra gången MMS lanserade en valuta, och den här gången är vi först i världen, säger Martin Hehrne, onlinechef på MMS.

Initialt ingår tre stora mediehus i MMS webbreklammätning: MTG, TV4-gruppen och SBS Discovery.

– Nu när mätningen är uppe och rullar kommer vi successivt att knyta fler aktörer till valutan, säger Martin Hehrne.

Mer information om MMS Webb-TV-mätning finns på www.mms.se