Influencers är de nya innehållsproducenterna. Det är där talangen, passionen och kunskapen kring produktion av innehåll för digitala kanaler finns idag.
“Vi ser Content to Go som ett AirBnB för content. Behovet av relevant innehåll fortsätter att öka när de sociala kanalerna blir huvudkanal för allt fler varumärken. Vi vill tillhandahålla allt innehåll som skapas av influencers”, säger Anna Rosmalm, Affärsutvecklingschef, Content to Go AB.
Först ut att ingå samarbete med Content to Go är branschorganisationen Influencers of Sweden som idag har drygt 1 200 medlemmar och Bonnierägda influenceragenturen Tailsweep med 300 influencers i sitt nätverk.
“I min roll som VD för Influencers of Sweden ingår det att identifiera seriösa partners med bra idéer och lösningar som öppnar upp för nya intäktskällor för medlemmarna. Innehåll som produceras av influencers är ofta bättre anpassat, mer prisvärt och mer relevant då influencers är extremt duktiga på att producera innehåll som flyger i sociala kanaler. En marknadsplats för innehåll skapat av influencers gynnar alla”, säger Linda Hörnfeldt, VD och grundare Influencers of Sweden.
“I Tailsweeps nätverk finns fantastiska kreatörer och att hitta verksamheter som stärker vårt erbjudande mot influencers är i linje med utvecklingen av Tailsweep. Vi är dessutom mån om att identifiera partners vars vision och mål är att arbeta för att influencerbranschen blir än mer transparent och attraktiv”, säger Öjje Holt, VD Tailsweep.
Bulls Press är initiativtagare samt grundare till Content to Go. Bulls Press är en internationell medieagentur med bas i Stockholm som varit verksam sedan 1929.
”Med Content to Go har vi skapat en marknadsplats för innehåll där nutidens kreatörer möter varumärken. Vi har daglig kontakt med varumärken som är i behov av bra innehåll för att stärka deras arbete med innehållsmarknadsföring. Samtidigt skapas det unikt innehåll i realtid av duktiga influencers. Med hjälp av Content to Go matchas innehållet mot varumärkens förfrågningar. Vår vision är att ge kreatörer en långsiktig inkomstkälla samtidigt som företag får hjälp att hitta rätt. Gensvaret har varit mycket positivt hittills. Vi ser fram emot att tillsammans med våra partners skapa en möjlighet för influencers att sälja sitt innehåll på ett kontrollerat sätt med bra villkor, säger Margareta Steinsvik, Partner på Bulls Presstjänst AB.”