Sociala fotoappen Snapchats grundidé – med försvinnande meddelanden – blev så populär att den nu kan orsaka deras undergång, när plattform efter plattform gör denna idé till sin egen. Nu kommer Facebookägda WhatsApp med en egen version av Stories – fast med en krypterad twist.
Nu lanseras nämligen WhatsApp Status, enligt ett blogginlägg från meddelandeappens tillverkare. Denna nya funktion i vad som är en av världens populäraste meddelandetjänster påminner väldigt mycket om Snapchats “Stories”, precis som andra Facebookuppdateringar i både Messenger och själva Facebookappen gjort hittills.
I Status kan man dela med sig av dekorerade foton (med teckningar, dekaler och texter), videoklipp och GiF:ar som alla försvinner efter 24 timmar – precis som i Stories. Man kan dock själv välja vilka som får se inläggen via sina inställningar, något som Snapchat saknar.
Funktionen har betatestats sedan november förra året, men nu rullar den alltså ut till iOS-, Android- och Windows-telefoner över hela världen.
Det återstår att se om man kommer att utnyttja denna funktion för ökad annonsering i appen, precis som Snapchat där annonserna dyker upp i Stories-flödet.
Läs mer: Snapchats ägare ska ta upp kampen mot Facebook – med satsningar på ny hårdvara
Med 1,2 miljarder månatliga användare, varav många i länder som ännu inte börjat använda Snapchat, så kan det bli en rejäl utmaning för Snapchat – vem kommer nu vilja installera en app vars funktion redan finns i någon av Facebooks tre plattformar? Det tycks som att Zuckerberg är fast besluten att få Snap att ångra sig för att de inte lät sig köpas av Facebook när tillfälle gavs…