Google vill ännu en gång försöka ta e-post till en ny dimension. Den här gången är det AMP som ska göra innehållet rikt, interaktivt och uppdaterat, vilket ska leda till ökade konverteringar.
Google AMP (accelerated mobile pages) gör det möjligt att inte bara snabba på innehållet så att det bättre anpassas i mobiler utan även att skapa ett rikare innehåll för e-post.
Redan idag kan utvecklare gå med och testa en första version av AMP för e-post och börja skapa interaktiva meddelanden för Gmail.
Du kan bland annat:
- Skapa innehåll som uppdateras i realtid så att varje gång epostmeddelandet öppnas är det aktuellt.
- Göra det möjligt för läsaren att läsa och interagera med innehållet i epostmeddelandet.
- Få mer gjort i själva epostmeddelandet så att användaren inte behöver lämna det för att utföra önskade uppgifter.
“For example, say an external contractor wants to schedule a meeting with you but can’t see your calendar, so they send an email to get information on which dates and times you’re available. Within the email is a form to coordinate details. Thanks to AMP for Email, you can respond interactively through the form without having to click a link and redirect to another webpage. AMP for Email could also help you get more done in less time by allowing you to quickly RSVP to events, browse and interact with listings and campaigns, or fill out a questionnaire without ever leaving email,” förklarar Google.