Vi har skrivit tidigare om att IBMs superdator och AI Watson ska lansera “smarta” annonser. Snart kommer detta nya, häftiga annonsformat att ha premiär, genom en annons som skapar individuella recept för varje unik konsument.
Läs mer: Kommer nu äntligen de smarta annonserna att ersätta de dumma?
Annonskampanjen är gjord i samarbete med Campbell Soup Company, och kommer att visas på The Weather Companys sajt (de sistnämnda köptes upp av IBM i januari i år).
Dessa display-annonser kommer att erbjuda konsumenten personliga recept, baserade på användarens geografiska plats, vädret och de ingredienser man uppgett. APIn drivs av superdatorn Watson, tillsammans med språkklassificieringsprogram och tal-till-texttjänster.
Det hela ska fungera på följande vis: när en användare ser en annons från Campbell på sidan, så ska man kunna fråga (via sin mikrofon) Watson om den inte han skapa recept baserade på de ingredienser som man talar in. Man ska få dessa recept presenterade i realtid, tillsammans med en lista på de tio mest populära recepten.
Soppföretaget Campbell kommer inte att vara de enda med att använda sig av denna nya smarta annons. Toyota och läkemedelsföretaget GlaxoSmithKline är andra namn som ska dyka upp under de närmaste månaderna.
Det finns också tankar på att addera andra API-tjänster, som exempelvis bild- eller videoavläsning.
Ser vi alltså början på en revolution inom digital annonsering?