Snapchat har under början av detta år öppnat upp för svenska företag som vill annonsera i den populära sociala fotoappen. Först ut är nu Glossybox, som gjorde en kampanj under Alla hjärtans Dag och använde sig av Snapchats geofilter.
Geogiltren är ett smart sätt som begränsar olika typer av filter (de där roliga dekalerna och färgerna man kan applicera på sitt foto) till olika geografiska platser.
Glossybox, som säljer skönhetsprodukter, har enligt företagets VD Victoria Senkpiel velat “bygga en kampanj för alla – den passar dig som är på dejt, som sitter hemma och myser med en kopp te eller är ute med vännerna samtidigt som den passar alldeles ypperligt för en selfie”.
I samma pressmeddelande kan man läsa att “kampanjens budskap är också helt fantastiskt på Snapchat då vi kan nå ut med vårt budskap om att sprida kärlek digitalt på ett väldigt personligt sätt”. Kampanjen heter “Det får duga” och lanserar företagets skönhetsbox kallad “The Love Box”.
Snapchat är, som vi skrivit tidigare, rätt poppis bland många företag som gärna vill nå ut till appens något yngre målgrupp – en publik vars intresse kan vara rätt svårt att väcka många gånger. Detta gäller inte minst Glossybox, som trots allt satsar mycket på just denna målgrupp, och Senkpiel tillägger att “med rätt budskap kommer Snapchat vara en kanal som går att vara väldigt kreativ i”.
Läs mer: Snapchat satsar på nyheter i Norge – VG är först ut
Företaget är först i Norden med att ha en egen annonskampanj på Snapchat. Vem kommer bli nästa företag?