Ännu fler annonser är på gång till vad som kan vara världens största karttjänst online, Google Maps. Enligt ett blogginlägg nyligen så säger sökmotorjätten sig experimentera med sponsrade loggor för företag i närheten av din position eller rutt.
De nya sponsrade “pinsen” (“promoted pins” som de än så länge heter på engelska) kommer vara lila markörer från företag som betalat för att synas på Googles kartor. Om man exempelvis har knappat in rutten från stationen till konferenshotellet så kan man få reklam för McDonalds på vägen, något de då betalat för.
På samma sätt så kan dessa betalande företag komma upp först vid lokala kartsökningar – alltså kan “kafé när mig” innebära att det kända varumärket som betalat för sig kommer upp först.
De kartplatser som är sponsrade annonser kommer att utmärkas via den lila färgen och en liten, lila ruta i resultatfältet med texten “annons” i.
Kart-annonserna kommer att komma till såväl mobiler som webbläsare, och kommer även att få sådant som specialerbjudanden möjligheten att kolla igenom tillgängliga produkter redan i sökningen – allt för att, enligt Google, få kunderna att “utforska din affär innan de ens kommit fram”.
Google menar att deras AdWords, alltså sponsrade länkar i sökfältet på “vanliga” Google och som introducerades 2014, redan har resulterat i en miljard fysiska kundbesök. Det är därför kanske inte konstigt att sökmotorjätten nu vill ha fler annonsörer även i den populära karttjänsten.
Ett orosmoln för små företagare är förstås om inte deras, mindre inkomstbringande verksamheter kommer kunna konkurrera på lika villkor med de stora, pengastinna kedjorna.
Läs mer: Google lanserar världsnyhet – annonser i bildsök