I förra veckan slogs den enorma skärmen på Picadilly Circus igång efter nio månaders uppehåll. Den nya skärmen har fått namnet ”Big Brother billboard” eftersom dodla kameror fångar upp såväl bilar som fotgängare som passerar för att kunna leverera riktade reklambudskap på den fyra tennisbanor stora skärmen. Tekniken är både efterlängtad och skrämmande.
I januari släcktes den stora skärmen och ersattes med en vanlig banner. Under det nio månader långa avbrottet har de tidigare sex mindre skärmarna bytts ut mot en massiv skärm som kröker sig runt huskroppen. Dolt i skärmen finns dessutom massor av små kameror som kontinuerligt filmar förbipasserade. Filmerna analyseras i realtid för att skärmen ska kunna leverera reklambudskap riktade till de som passerar. Såväl bilmodell och färg på passerande bilar, som ålder, kön och sinnesstämning på de personer som går förbi fångas upp. Enligt ägaren Landsec sparas dock ingen information.
Namnet ”Big Brother billboard” är med andra ord mycket passande, eftersom den gör precis det som skärmarna i George Orwells klassiska roman ”1984” gör, nämligen samlar in och analyserar data om människor. Att denna data inte lagras eller används för annat än reklam är kanske en klen tröst i sammanhanget, det är ju onekligen något som kan komma att ändras utan några större ingrepp. Visserligen är London redan fyllt av övervakningskameror, så vad gör väl några till? Men det är ju skillnad på övervakning och övervakning.
Som om kamerorna inte vore nog har skärmen även gratis wifi. Toppen tänker säkert många, men enligt säkerhetsexperten Douglas Crawford från BestVPN.com är just skärmens wifi kanske det största hotet mot individers integritet. Genom att koppla upp dig mot skärmens wifi ger du nämligen ägaren Landsec tillgång till all data du skickar genom deras nätverk. De är med andra ord en guldgruva för Landsec och deras samarbetspartners, eftersom de direkt kan se vad du surfar på när du är i närheten av skärmen. Tillsammans med kamerorna är det sedan nästan garanterat att du kommer få reklambudskap personligen riktat till dig på den 800 kvadratmeter stora skärmen.
Samtidigt efterfrågar människor mer personaliserade och relevanta reklambudskap. Det börjar bli allt vanligare i såväl den digitala världen som i din brevlåda, så varför inte på reklampelare och skärmar ute på stan? Självklart måste sådana personaliserade budskap dra slutsatser baserat på data som endast går att få genom att filma dig. Precis som att budskap i brevlådan baserar på att du drar ditt medlemskort och digitala kanaler har olika former av trackers. Vi borde därför inte vara förvånade över att den här tekniken nu börjar implementeras i stor skala. Frågan är ju i slutänden hur tekniken används.
Nedan ser du en film från när skärmen sattes igång förra veckan: