Nu kan företag testa Stories även på Facebook

När Facebook lanserade den Snapchat-liknande funktionen Stories på Facebook möttes den av entusiasm, för att sedan falla platt. Därför börjar de nu öppna upp Stories för annonsörer, för att se om formatet kan ta fart på plattformen genom företag istället för genom användare. Det innebär ingen extra kostnad i nuläget, så det kan vara värt att testa.
Facebook Stories är formatet där du skapar ett inlägg som sedan försvinner efter 24 timmar. Det blev mycket populärt på Snapchat, och kopierades sedan till Instagram där det också presterat väldigt väl. På Facebook har formatet dock fått lite spridning bland användarna, och Facebook står nu inför ett vägskäl: skrota eller testa nya vägar. Att helt skrota ett koncept innan alla möjligheter uttöms är dock inget som Facebook vill göra i detta läge. Därför har de börjat öppna upp för företag att skapa Stories på Facebook.
Tanken är att även om användarna inte är intresserade av att skapa egna Stories kanske de är intresserade av att se Stories från andra. För många företag är det dessutom enkelt att använda samma Stories som publicerats på Instagram även på Facebook för att testa hur formatet presterar. Eftersom det inte kostar något extra att publicera en Story på Facebook är det i alla fall värt att undersöka.
Däremot är inte formatet tillgängligt för alla ännu, med tanke på det svala mottagandet går Facebook nu försiktigare fram och låter ett fåtal aktörer först testa för att se om det är värt att rulla ut på bred front. En av de första att prova formatet är NBA som använder just cross-posting, det vill säga publicerar samma Story på Instagram och Facebook för att se hur användarna interagerar med dem.
En fördel med Stories på Facebook är att de är placerade högst upp i användarnas flöden. Det är därför något av de första som användare ser när de går in på Facebook, något som kan bidra till ett ökat intresse från företagen. Däremot är frågan vad som händer om det faktiskt skulle visa sig vara framgångsrikt. Dels kommer så klart konkurrensen att bli hårdare, och flera företag kommer se sina Stories puffas längre ner i flödet. Dels går det att räkna med att Facebook snabbt kommer vilja tjäna pengar på det nya formatet, så det lär inte fortsätta att vara kostnadsfritt så länge.
Om du har tillgång till Facebook Stories är det med andra ord ett bra tillfälle att snabbt vara på bollen och testa effekterna medan du kan hamna högt upp utan någon extra kostnad. Risken är ju mycket liten, och det värsta som kan hända är att det inte blir någon succé, och då kommer funktionen sannolikt att plockas bort istället. Men innan dess har du kanske fått en del exponering helt gratis.